The Church of Almighty God

Misschien heb je er wel eens van gehoord, misschien ook niet: The Church of Almighty God (De Kerk van de Almachtige God) (hierna COAG), of, zoals ze ook wel genoemd worden Eastern Lightning. Het is een kerk in China, maar zeker ook daarbuiten, die zichzelf christelijk noemt. Op het eerste oog lijkt er niet zoveel mis te zijn met deze kerk, ze kennen Jezus en de discipelen en ze gebruiken de Bijbel zoals wij die ook kennen. En toch loop ik al een tijdje met het gevoel dat ik iets moest schrijven over deze groep.

De kerk ontstond in de jaren ’90 van de vorige eeuw in de provincie Henan in China. Als ik het ontstaan van deze kerk beschrijf, dan zul je misschien al merken waarom ik hier iets over schrijf. In 1991 ontving een vrouw binnen deze kerk een woord van de Heilige Geest. Het zou gaan over ‘de komst van God’. Daarna leek het alsof Christus zelf begon te spreken door deze vrouw. [1] Uiteindelijk werd deze vrouw zelfs gezien als Christus. Met andere woorden: de tweede komst van Christus had plaatsgevonden! ‘Hij’ was teruggekeerd als vrouw in China! [2] De enige verwijzing die ze hiervoor hebben is een tekst uit Mattheus 24:27: ‘want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en zichtbaar is tot in het westen, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn.’ Ze refereren eraan dat de bliksem uit het oosten (lees: China) komt. Dit is naar mijn idee vrij simpel te weerleggen, met teksten als Zacharia 14 en Openbaring 14, waarin duidelijk naar voren komt dat Christus bij de tweede komst in Jeruzalem zal terugkeren. Bovendien gaat de tekst in Mattheus over hoe Jezus terugkomt en niet waar Jezus terugkomt. Ze ‘vergeten’ voor het gemak ook vers 26 te vermelden als ze Mattheus quoten: ‘Als men dan tegen u zal zeggen: Zie, Hij is in de woestijn; ga er niet opuit; zie, Hij is in de binnenkamers, geloof het niet,’.

Maar goed, als deze kerk vooral in China actief is, waar zou ik mij dan druk om maken? Nou, ik maak mij er druk om, omdat leden van deze kerk steeds actiever lijken te worden in Nederland. Dat komt volledig overeen met hun interpretatie van de bovenstaande tekst uit Mattheus 24, de bliksem gaat van het oosten naar het westen, daarom komen ze van China deze kant op. Wat ik nog erger vind: sommige christenen lijken het te slikken als zoete koek als ze hun berichten posten op Facebook. Ikzelf heb inmiddels al minimaal drie vriendschap verzoeken gekregen op Facebook. Deze personen nodigen willekeurige mensen uit en posten nagenoeg niets over hun eigen leven, maar alleen ‘propaganda’ vanuit de Church of Almighty God. Hun profielen herken je direct door de typische plaatjes die ze gebruiken, hieronder zijn daarvan twee voorbeelden te zien.

Ze posten teksten, dit kunnen Bijbelteksten zijn die wij allemaal kennen, maar het zijn ook teksten uit hun eigen ‘heilige geschriften’. Steeds vaker zie ik deze berichten ook verschijnen op christelijke groepspagina’s op Facebook en christenen lijken er tot mijn verbazing vaak nog positief op te reageren ook. Christenen zien de naam van Jezus, of de naam van een discipel langskomen, en denken dan waarschijnlijk ‘het zal wel goed zijn’, zonder een idee te hebben wat daarachter zit.

De vriendschapverzoeken die ik kreeg op Facebook accepteerde ik en al snel raakte ik ‘in gesprek’ met deze mensen. Ik liet dan vooral merken dat ik de claim dat Jezus was teruggekeerd in China nogal onbijbels vond. Daarop kreeg ik dan de reactie dat we Gods mogelijkheden niet moeten inperken. Dat is zeker waar, God kan het onmogelijke doen. Maar als God A zegt, Jezus zal terugkeren in Jeruzalem (zie Zacharia 14 en Openbaring 14), dan zal God niet B doen, Jezus keert terug in China. Ik uitte mijn kritiek ook wel eens op de ‘persoonlijke’ pagina van de desbetreffende persoon, maar dat werd niet op prijs gesteld. Ik werd ontvriend en vervolgens geblokkeerd.

In China staat deze kerk bekend als zeer agressief. Ze worden door de Chinese regering zelfs beschuldigd van terrorisme, maar ook de orthodoxe Christelijke kerk in China heeft zich tegen deze groep gekeerd. Hieronder vind je een voorbeeld van een terroristische actie van COAG, een reportage van BBC News. Hierin worden beelden getoond van een groep volgelingen van COAG die de nummers vragen van vrouwen in een eetgelegenheid, zodat ze hen kunnen bekeren. De vrouwen weigeren en één van de vrouwen wordt vermoord.

Wat ik wil zeggen met dit stuk is eigenlijk tweeledig. Ten eerste, laat je niet meenemen met deze mensen als zij je uitnodigen op Facebook of als je een bericht ziet van deze kerk in een bepaalde groep. Het klinkt misschien aardig als je de post leest, maar er zit zoveel meer achter. Het tweede punt is dat je niet zomaar kan aannemen dat als iemand ‘christelijke taal’ spreekt, dat het dan wel prima is. Wat zijn de definities die deze persoon hanteert als het bijvoorbeeld gaat over God, Jezus of genade?

[1] E. Dunn, Lightning from the East: Heterodoxy and Christianity in Contemporary China. (Boston: Koninklijke Brill NV), p 1.

[2[ Ibidem, p 69.

Advertisements

3 thoughts on “The Church of Almighty God”

  1. Dank je voor dit artikel. Ik kom het ineens ook steeds tegen omdat een lid van deze sekte idd in een chr fbgroep is gekomen. Niet om daar zo actief mee te doen maar wel door dan vriendschapsverzowken met de leden. En zo is er de infiltratie van deze sekte. Even googelen en je ziet dat het misse boel is.
    In de fb groep ging het met over 2 Tess 2 waar staat als iemand zegt: hier is de Christus, geloof het niet!
    Dank voor de waarschuwing!

    Like

  2. Dank je wel. Ze zijn erg actief op facebook. Let op iemands geboorteplaats. Die klopt meestal niet met de werkelijkheid en de naam. Kijk ook de info even na. Check de foto’s. Volg iemands linkjes. Dan kom je vaak uit bij: The Church of Almighty God

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s